måndag 8 december 2008

Filmtips i vintermörkret.


När det gäller filmer med löptema så är utbudet inte överväldigande. Visst finns det ett antal klassiker på ämnet, men personligen är jag inte intresserad av att se skådespelare som springer. Jag vill se riktiga löpare som lider! :) Jag har köpt några bra filmer på nätet som jag rekommenderar till alla med "ultraambitioner" eller som bara vill se hur det går till under ett längre ultralopp.

Först ut är "Running on the sun" där man får följa några av de 40 löpare som ger sig på ett av världens jävligaste lopp: Badwater 135. Filmens tagline är "There is a moment when the body gives up and the human spirit takes over", vilket verkligen fångar vad filmen handlar om.

Loppet startar i Badwater, en ökenstad ca 90 meter under havsnivån, där temperaturen inte sällan är över 40ºC(!), och går sedan mer eller mindre uppåt till 2500 meter under 135 miles (drygt 217 km!). Bland löparna möter man bl a den övertaggade marinsoldaten som har med sig en hel hög soldater som supportteam, den fd minröjaren som mist en arm och ett ben, samt flera andra fantastiska och intressanta idrottsmän och kvinnor.
Om man klarar sig under maxtiden 60 timmar så väntar ett bältesspänne som enda pris. Banrekordet för män sattes 2007 av brasilianaren Valmir Nunes på 22:51 och för kvinnor 2008 av amerikanskan Jamie Donaldson, 2008 på 26:51.

Flera berömdheter i löparsammanhang har deltagit och även vunnit Badwater, bl a Scott Jurek och Dean Karnazes.

Filmen kan köpas från bl a Amazon.com för ca $13, vilket är löjligt billigt för en så inspirerande, gripande och lärorik film!

PS. Själv har jag konverterat filmen till ett format som passar i mobilen så jag kan se den om och om igen. DS.

Inga kommentarer: