tisdag 2 december 2008

Från 0 till 100 km på 2 ½ år

I maj 2006 tog jag mitt första riktiga löpsteg som vuxen. Det förändrade mitt liv. Av nån anledning så älskade jag plötsligt något som jag tidigare avskytt, nästan hatat.
Förändringen skedde inte heller gradvis, utan genast! De flesta i min omivning stod chockade bredvid och såg min förvandling från kvasimotionär till dedikerad löpare.

Det har nu gått drygt 2½ år och vad har hänt? Jag har sedan starten bl a avklarat 2 st 5 km, 5 st 10 km, 3 st marathon, 2 st 50K samt ett 100K. En ganska hyffsad meritlista för en rookie.

Eftersom jag är en prylnörd så började jag ganska tidigt att leta efter löparsaker som kunde hjälpa min löpning. Jag ville eliminera möjligheten att skylla på utrustningen om ett pass gick dåligt. Dock var det inte så lätt att hitta matnyttig och vettig information om saker som skor, kläder och allehanda gadgets.

Skotesterna i Runners world ger en fingervisning, men i övrigt så är det ganska glest mellan testerna. Tidningar publicerar oftast bara pressreleaser från tillverkarna, vilka är fyllda med argument och superlativ, men det ger knappast ett vettigt köpunderlag.

Jag vill i den här bloggen dels tipsa om saker jag själv använder och dels om saker jag hittat i tidningar, i böcker, på webben eller i butiker. Kanske kan jag hjälpa såna som mig att hitta alla underbara löprelaterade produkter som världen har att erbjuda?

Inga kommentarer: