tisdag 2 december 2008

Kom slask och kyla





November bjöd på rejält med snö, iaf under några dagar. Jag blev plötsligt på allvar varse om att jag saknade riktigt bra vinterskor att springa i. Under lunchpassen funkar ju nåt av mina vanliga par, men under långpassen vill jag ha helst vara torr om fötterna. Det värsta jag vet är att trampa i en pöl efter en kvart och behöva springa med blöta fötter i över 3 timmar. Inte för att det är blött eller kallt, utan framförallt för risken att få blåsor (pga friktionen).

I söndags åkte jag in till Runners store här i Stockholm. Jag var inställd på att testa Icebugs Navigator, som ska vara en riktigt bra vintersko och som har tillbehöret BUGweb, typ ett "gumminät" med dubbar. Perfekt tänkte jag, då man kan ha med sig BUGweb'en och dra på den när den behövs.

Väl i butiken valde jag att börja vid hyllan med Asics. Plötsligt stod de där, mina drömskor, ett par gul-grå-svarta Asics Gel-Trail Sensor 2 WP (WP= Water proof). Tack vare GoreTex-membranet kommer mina fossingar vara både torra och varma.

Expediten to fram ett par storlek 12 ½ (jo så stora). Eftersom jag kom dit för att prova Icebugs så tog han även fram ett par Navigator. Asics'en satt som en smäck, det var ren njutning att snöra på dem! Icebugs'en satt även de bra, men inte i närheten av hur fantastiska Asics'en satt. En test på löpbandet avgjorde, skorna var som gjorda för mig.

Sammanfattning av de detaljer jag fastnat för:
  • GoreTex håller foten torr och varm. Torra fötter får inte blåsor lika lätt. Varma fötter behåller sin smidighet och minskar risken för skador. På kortare pass är kanske inte risken så stor, men är man ute ett par-tre timmar i minusgrader så är risken stor att tårna fryser.
  • Sulan är ganska grov och mönstret är "delat" så att man får bättre fäste på t ex rötter.
  • Snörningen är asymmetrisk och kramar om foten riktigt bra och behagligt.
  • Tåskyddet är rejält, vilket är nog så viktigt om man springer i snö där saker och ting kan ligga och lurpassa.
Jag har inte hunnit ut på ett riktigt löppass ännu, men planen är att göra det i morgon när jag kommer till Malmö. Återkommer med en liten testrapport.

1 kommentar:

Anonym sa...

Trevligt!

Du får gärna ge ett lite utförligare utlåtande av denna intressanta o snygga sko.

Fungerar den oxå på hårdare och jämnare underlag?

Är den främst för neutrala löpare eller har den pronationsstöd?