onsdag 3 december 2008

Premiärtur med nya skor


Ett snöigt Malmö hälsade mig välkommen när jag kom över sundet från Kastrup. Väl på hotellet hade klockan hunnit bli ganska mycket och ännu mer när jag väl kom ut genom dörren. Hade till min förfäran glömt understället hemma, så under jackan hade jag bara en vanlig funktions-t-shirt. Det visade sig fungera alldeles utmärkt, tack vare att Gore-jackan är så tät i hals och handleder.

Marken var rejält slaskig, ca 4 cm djup. Riktigt eländigt underlag, men helt perfekt för att testa skorna i. Jag satte av på en 12 km runda som mestadels bestod av trottoarer med plattbeläggning samt asfalterade cykelbanor. Inte många ställen var fria från slask, men ibland var det ca 5 cm snö, vilket var omväxlande.

Skorna betedde sig som förväntat, dvs de var torra och varma under hela passet. Fick in lite slask via fotleden, men det kan man enkelt förhindra med gaiters nästa gång, återkommer till det. På plattbeläggning var det lite halt, men i allmänhet var greppet bra, faktiskt t o m bättre än förväntat. Inga s k hot spots eller svagheter visade sig under passet och jag kan nog påstå att det var ett lyckat köp.

4 kommentarer:

askan sa...

Ja det är verkligen riktigt skitväder i Malmö i dag, måste varit grymt kul att springa i de skorna. Jag har sneglat lite på dem. Är de breda? Tänker speciellt på främre delen. Kanske skulle vara en bra investering med tanke på att så här brukar skånska vintern se ut.

Kul blogg! Den kommer jag följa.

Zebban sa...

De är "normalbreda", som Asics brukar vara och det finns bra plats i tåboxen. Perfekt för mina fötter.
Om du har Asics-fötter så kan jag varmt (och torrt) rekommendera dem.

Anonym sa...

Hur fungerar de på hårt jämnt underlag typ asfalt

Är de utformade för neutrala löpare eller fungerar dom för de som behöver pronationsstöd

Zebban sa...

De har pronationsstöd och jag tycker personligen att de fungerar bra på asfalt. Dock har jag mest använt dem i motionsspåren (typ Ursvik och Lilljansskogen) eller på grusvägar.
De är ganska tunga (430 gram i st 46), det bör man vara medveten om åxå.