onsdag 11 mars 2009

Håll ordning på musiken

För några veckor sedan gick min mp3-spelare sönder och jag stod plötsligt inför den katastrofala möjligheten att inte ha musik/ljudbok på gymet. Eftersom jag har valt löpbandet framför isiga vägar så behövde jag verkligen något som gjorde löpbandet mindre tråkigt och mp3-spelaren var lösning.

Hursomhelst så föll det sig så väl att jag skaffade en iPhone. Ett utomordentligt bra val om jag får säga det själv. Dock fick jag lite problem med ens, den var lite för stor för den lilla fickan på mina tights. Den är även lite för känslig för väta (svett) för fickan.
Först provade jag att springa med den liggandes i facket på löpbande, men sladden flög hit och dit och jag fastnade ofta i det, så den lösningen fungerade inte för mig.

Jag sprang runt i varenda butik i stan utan att hitta en snygg lösning på mitt problem. Det finns tusentals armband för iPod, men ingen sålde dem för iPhone 3G (som är tjockare än iPhone 2G och iPod Touch). Min tillfälliga lösning blev ett snik-armband från Teknikmagasinet. Under tiden som jag letade efter den slutgiltiga lösingen så funkade det iaf.
Nu fick Internet bli nästa steg i min jakt. Spenderade timmar med att leta efter vad jag skulle ha och var jag skulle köpa det. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Tillbehör finns det gott om, men just sortarmband till iPhone 3G lös med sin frånvaro. Till slut hittade jag dock det jag sökte och mitt val föll på Belkin Sport Armband Plus with FastFit

Efter ytterligare några dagars sökande så hittade jag även en webbshop som sålde till ett vettigt pris. På SF Planet fanns mitt armband i lager och priset var endast $25. Med frakt blev det $34.59, dvs strax över 300 kr! Endast en hundring mer än Teknikmagasinets sunkiga snikarmband!
Det tog ca 6 dagar att få hem armbandet.

Belkin brukar göra produkter med bra finish och känsla och jag blev inte besviken. Armbandet har en mjuk insida som sitter skönt mot huden och inte skaver. Snabbspännet gör det superenkelt att ta av och på.
Själva sleeven som iPhonen ska sitta i har en insida som gör det enkelt att få i iPhonen, även om man har utrustat den med ett skin (tunnt plastöverdrag som skyddar mot repor och gör den enklare att hålla i). Baksidan är utrustad med en bälteshake, så att man kan fästa den i armbandet, men även i byxlinningen eller nåt annanstans om man vill.

Det följer även med en liten sladdgömma försedd med clip. Perfekt för att hålla iordning på hörlurssladden.

Jag har hunnit använda armbandet på flera löpturer på bandet, samt även under cirkelträningen och styrketräningspassen där man viftar en hel del med armarna. Hittills är jag mer än nöjd och kan rekommendera det varmt.

6 kommentarer:

MarathonMia sa...

låter ju toppen... om man har en iPhone :) - jag får nog dras med min lilla iPod shuffle ett tag till.

Men visst är det toppen när man äntligen hittar det där man i huvudet målat upp!

Anonym sa...

jag har ju också lyckats bli med iphone på sistone, så ett sånt där skulle kanske vara ngt för mig med. Jag springer inte med musik så ofta, men att ha telefonen med sig vore ju schysst - om inte annat för gps:en! ;)

Zebban sa...

Jag lyssnar bara på ljudbok när jag springer, men när jag styrketränar så blir det musik. Loggar alla sets/reps på min iPhone, så det är skönt att ha den nära till hands på armen hela tiden.
Jag är fortfarande störtnöjd med armbandet!

Joakim sa...

Hmm, tror inte den funkar för mig. Har precis fått en nano och ett Belkin-fodral liknande ditt. Ser kanon ut, men i det här klimatet så svettas jag så kopiöst mycket att fukten söker sig in ändå.
Kommer nog fortsätta med min shuffle på löprundan, alternativt mitt vattentäta telefonfodral, där jag monterat dit en hörlurssladd, som jag sedan tätat med liquisole. Lite klumpig, men helt jämrans tät!

Unknown sa...

Funderar också på samma armband.
Är du fortfarande nöjd så här några månader senare? Har själv ett "sunkarmband" som jag är missnöjd med på flera sätt, och känner för att byta!

Zebban sa...

Niklas: Jag är fortfarande nöjd med armbandet. Det är ganska slitet vid det här laget, men så har jag använt det frekvent. Eftersom jag har satt på en skyddande plastfilm på min iPhone så "klibbar" den fast i fönstret, så det är lite meckigt att få ur telefonen, men med lite teknik så funkar det.