tisdag 3 februari 2009

En jacka som ingen annan


När jag i november åkte till Löplabbet i Stinsen för att hitta nya vinterskor så passade jag än en gång på att botanisera bland övrigt sortiment.
Bl a hittade jag en jacka från Gore som heter Mythos. Som tur var så fanns den inte min storlek, eftersom den kostade 2000 kr och det var på tok för mycket för min budget.
Expediten frågade om han skulle ta hem den i min storlek och det fick han ju gärna göra, man måste ju inte köpa den. Nån vecka senare ringde han och meddelade att jackan fanns i butiken.

Jag hade nästan glömt bort det nästa gång jag var på Löplabbet i Stinsen, men eftersom expediten jobbade även denna dag så kom jag inte "undan". Sagt och gjort, jag provade jackan. Den satt naturligtvis som en smäck! Det gick inte att lämna den i butiken, jag var tvungen att köpa den!

Materialet är Windstopper Softshell, vilket gör den väldigt smidig och följsam. Vind och väta klarar den galant. I ärmarna finns långa muddar med hål för tummen, något som bl a gör att värmen stängs inne och handen hålls varmare. Det har räddat mig när jag glömt handskarna hemma. I halsen finns en inre "krage" i tunn fleece som är utrustad med gummiband och dragsko, så att man kan justera hur tätt man vill ha det i halsen.
Två sidofickor samt en ficka på vänsterarm, för t ex mobiltelefon eller mp3-spelare. Fickan har ett litet hål för hörlurssladden och kragen är i sin tur utrustad med en liten ögla för samma ändamål, grymt finurligt!

Jag har testat den i några månader och kan bara säga: UNDERBAR! Använder den i princip 3 dagar i veckan och tvättar den lika ofta, men inga tecken på förslitning ännu.

Den må vara dyr, men den är banne mig värd varenda krona!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tja, känns inte tröjan för varm när du är inte och springer? Använde du den under din senaste tävling i helgen och vad hade du under då?

Sugen på en ny men det känns som det är börjar bli varmare men det vore kul och höra ifrån dig som har kört den ett tag. Hur är den mot svett och fukt etc?

/S

Zebban sa...

Staffan: sen jag köpte den så har jag använt den på varenda löptur och den har varit helt suverän!
Tack vare softshell-materialet så är den följsam och känns kroppsnära, men inte tajt. Jag använder sällan mer än en superunderställströja under jackan.
Under Råsta Runt så hade jag två tunna superunderställströjor under coh det funkade utmärkt.
Jackan isolerar suveränt, men känns ändå inte instängd som mina andra jackor.
På långpass under -10º har jag haft superunderställströja samt en väst i funktionsmaterial.

Detta är det klart bästa löpplagget jag äger, alla kategorier.