lördag 31 oktober 2009

Första testet av New Balance MR749GY

Så var det så äntligen dags att testa mina nya skor. Styrde kosan mot Ursviks motionsgård och värmde upp med knappt 3 km löpning på asfalt. Skorna satt ok, men kändes initialt lite stora runt ankeln. Dämpningen i hälen är fullt tillräcklig för asfaltslöpning, medan framfoten är lite tunnare och mer anpassad för terränglöpning där det är en fördel att ha kontakt med underlaget. Dock var det inget problem på asfalten.

Väl framme vid Ursvik så knöt jag om skorna och fick då bättre passform runt hela foten. Man måste ju oftast springa in skor lite innan de har formats kring foten och det tar även några gånger innan man har vant sig vid nya skor. Jag snörde åt ganska ordentligt och fick en riktigt tight passform som fick skorna att kännas som mockasiner.

Jag sprang två varv i den upplysta 5 km-slingan och skorna kändes riktigt bra. Inga potentiella "hot spots" kunde skönjas, trots att jag valde att springa totalt 15 km första gången. Sulan greppade bra, men så var spåret torrt och utgjorde ingen större utmaning för sulmönstret. Jag fick bra kontakt med framfoten i uppförsbackarna, medan hälens dämpning fungerade fint nedför.

Vikten på 320 gram (storlek 47) är rejält lägre än mina GoreTex Asicssom väger drygt 460 gram (numera drygt 500 gram inkl lera och smuts).

Det ska bli mycket intressant att se hur NB749'orna presterar  i väta och lera samt under långpass.

Jag återkommer naturligtvis med fler testrapporter.


Meshen på ovansidan är inte vattentät, men ska stå emot väta bra



Inte det grövsta mönstret, men klart godkänt grepp hittills



Sulmönstret sett mer från sidan

Inga kommentarer: