torsdag 17 december 2009

Tryck i benen

När jag var i NYC för drygt 2 år sen hittade jag tights av märket CW-X. Jag hade sett deras annonser i Runners World US och blivit nyfiken. Priset, ca 900 kr, var ganska högt tyckte jag då, men eftersom de inte finns i Europa så var jag ju naturligtvis tvungen att köpa ett par.

CW-X
CW-X är förmodligen mest kända för sina s k kompressionstights, dvs tights som är utformade för att ge ett specifikt tryck över olika muskler, samt stöd för t ex knäna. De är utformade på ett sinnrikt sätt för att ge bättre hållning och mer skjut i steget, men även för att ge stadga och support. I deras sortiment finns modeller för löpning, triathlon/cykling, återhämtning, skidåkning och hiking. Utöver tights så har de även tröjor, bh samt strumpor, alla med olika typer av support inbyggt. Kläderna delas in i olika grupper för olika funktion och aktivitet:

Ventilator - vid varmare väder
Stabilyx - extra stöd för "core" och knä
Expert - extra support för quadriceps och knä
Insulator - vid kallare väder
Pro - ger extra support vid "linjär" träning, såsom löpning
Performx - ger extra support för ITB, höftböjarna, quadriceps


Det första som slog mig när jag satte på mig mina CW-X-tights var att benen kändes spänstiga, eller snarare på spänn. De ville liksom springa! Redan under första passet insåg jag fördelarna med kompressisonskläder. Oavsett om det är intervaller, tempo eller långpass så har man nytta av kompressionen. Man får lite extra tryck i musklerna och kompressionen hjälper även blodflödet till och från musklerna, vilket påskyndar återhämtningen under och efter passet. Vissa modeller är utformade för extra support av ländrygg och knän

Efter drygt två års användning började mina CW-X att falla isär och det var dags att försöka få tag i ett par nya. Efter att ha surfat runt på nätet ett tag insåg jag att det skulle bli alldeles för dyrt att köpa dem från USA. Det slog mig då att Stefan på Supply Station hade nämnt CW-X nån gång, så jag kontaktade honom och mycket riktigt var han på gång att ta in CW-X i sortimentet. Jag beställde ett par tights av modellen Insulator Pro och några veckor senare hade jag dem i min hand.



CW-X Insulator Pro Tights


Första testetFörsta testet skedde i söndags på TEC-banan. Termometern visade -3º och ingen vind, vilket var i princip perfekt för testets skull. Jag valde "vanliga" funktionskalsonger isf mina Craft Gunde-kalsonger med Windstopper och det visade sig fungera ypperligt. CW-X-tightsen var inte så lite kluriga att få på sig, men efter en kort och intensiv kamp så satt de där och kramade om benen på ett behagligt sätt. Benen kändes genast "springiga". Tightsen är tillverkade i ett ganska tunnt material, men håller ändå värmen riktigt bra. Inga Windstopper-paneler eller liknande finns, men under de drygt 3½ timme jag var ute så kände jag inte en tillstymmelse till kyla någonstans på benen. Betyget blir MVG för detta pass.

Andra testet
Idag var det dags för backintersvaller på lunchen. Vädret var riktigt jävligt, med ymnigt snöfall och rejäla vindbyar. Temperaturen låg runt -5º, men blåsten ökade naturligtvis kyleffekten rejält.
Jag klädde på mig ordentligt och gav mig ut på oplogade trottoarer och cykelvägar. Tightsen höll värmen jättebra trots den kalla motvinden och det var först i slutet av passet som jag kände att låren var lite kalla, men långt ifrån kritiskt. Passet var ca 50 minuter totalt. Betyget bli MVG även för detta pass.


Slutsats
CW-X har lyckats kombinera vinteregenskaer med kompression på ett lyckat sätt. Tightsen sitter riktigt bra utan att glida ner och har en skön insida mot huden. Till skillnad mot de flesta Windstopper-försedda tights så är Insulator Pro följsamma och rör sig med kroppen. Jag ser fram emot söndagens 55 km långpass i dessa tights! Återkommer med en sista rapport nästa vecka.

För mer information, kontakta Stefan Supply Station

Inga kommentarer: