tisdag 28 april 2009

Löparbränsle

I de senaste numren av den amerikanska tidningen Ultrarunning har jag sett en annons från Hammer Nutrition och beslöt tillslut att titta på vad de erbjöd. Surfade in på deras amerikanska hemsida och hittade en hel del intressant. Upptäckte efter en stund att de även fanns i UK, så min elektroniska resa fortsatte dit.



Där fastnade jag för en av produkter som heter Perpetuem. En sportdryck för träning över 2 timmar, långlopp eller flerdagarslopp. Drycken ska kunna fungera som i princip enda bränslet. Perpetuem är uppbyggd förhållandet 7:1 vad gäller kolhydrater och protein och innehåller bl a kalcium, magnesium, L-Carnitine och Tribasic Sodium Phosphate. All info finns på hemsidan.
Man kan blanda på tre olika sätt:
  • 1-timmes flaskan. En portion blandas med vatten och förbrukas varje timme.
  • Flertimmesflaskan. Man multiplicerar portionen med antal timmar och blandar i en flaska som man sen "snuttar" på och kompletterar med vatten från annan källa.
  • Gel/smet. Som ovan men ännu mer koncentrerad.
Pga av sin mjölkiga konsistens så lämpar sig inte Perpetuem speciellt bra i vätskeryggor.



Jag surfade vidare på sajten och hittade Endurolytes, vilket är elekrolyttabletter som hjälper till att hålla kroppens funktioner i balans. Elektrolytbalansen påverkar hjärtat, matsmältningen, musklerna och nervsystemet, så det är av högsta vikt att ha god balans. De flesta sportdrycker erbjuder alldeles för lite elektrolyter för långdistanslöpning. Endurolytes är tabletter som man tar varje timme. Hur många man behöver beror flera faktorer, bl a på hur mycket man väger, hur mycket svettas, väder och temperatur. Man får helt enkelt prova sig fram under olika förhållanden för att hitta en bra balans.



Eftersom jag alltid vill prova nya saker så beställde jag hem ett 6-pack Perpetuem samt några påsar med Endurolytes för att testa.

Första testet blev på ett långpass på drygt 25 km. Perpetuem löser sig snabbt i vatten och bildar inga klumpar, såsom t ex Vitargo. Jag blandade 3 portioner i 2 liter vatten och hällde i vätskeryggan. Packade även med mig Endurolytes.

Perpetuem smakar inte som någon annan sportdryck jag har provat. Den har en lätt mjölkig konsistens och när man dricker den så får man en lätt mjölkbeläggning i munnen. Första klunkarna på passet var ovana, men efter ett tag vande jag mig.
Smaken jag hade valt var apelsin/vanilj, men smaken är så svag att det lika gärna kunnat vara choklad/banan. :) Jag gillade att den hade så svag smak, för det är lätt att tröttna på att timme eter timme ha samma smak i munnen. Jag har fördruckit mig på både Maxim och Vitargo och gått över helt till vatten innan jag hittade Perpetuem.

Funkade den då? Svårt att säga på ett så kort pass, men jag tyckte iaf om den och magen hade inget emot den, så den får bli min nya kompis framöver. Endurolytestablettena gick åxå ner utan att göra nåt väsen av sig. Det är ju först efter 3-4 timmar som man behöver den här typen av hjälpmedel, så det krävs ytterligare "tester" för att avgöra om den lever upp till löftena på hemsidan.

Jag mailade Hammer Nutrition och berättade att jag tränar inför gax100 och frågade om jag kunde förlita mig på Perpetuem och Endurolytes som enda energi och elektrolyt under loppet.
Tillbaka fick jag ett jättelångt mail med rekommendationer, råd och länkar till artiklar och e-böcker. Helt fantastisk support må jag säga.

Igår beställde jag ytterligare Perpetuem och Endurolytes. Hoppas de hinner komma innan Lidingö Ultra för det vre ett perfekt tillfälle att testa dem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Funkade Perpetuem och Endurolytes bar under Ultra50k i helgen?

Zebban sa...

Tyvärr hann jag inte få mitt paket i tid, men jag använde de Endurolytes som jag hade och de funkade bra.
Fick krampkänning en enda gång och det var på slutet och efter Aborrbacken, men det var nog mer syra än kramp och det försvann efter några sekunder. Är ganska säker på att Endurolytes'en gjorde sitt jobb.

Linda sa...

Men du. vart får man tag på "Ultrarunning"?