onsdag 10 juni 2009

Nathan Synergy

Nathan Propulsion Labratories är en av världens ledande tillverkare av bl a ryggsäckar med vätskesystem. Deras HPL-020 är en av de populäraste inom ultra och trail running i USA.

En av anledningarna till deras popularitet är nog deras uppfinningsrikedom och nära samarbete med bl a ultralöpare.

En av deras senaste innovationer är Synergy 3.0. Själva ryggsäcken i sig rymmer 12 liter, väger ca 0,5 kg och har alla funktioner man väntar sig från en rygga.
Den stora nyheten är den 2-delade vätskeblåsan. Tanken är att man har vatten i ena delen och sportdryck (eller dylikt) i andra. Med ett vred på slangen bestämmer man blandningen! Blåsan rymmer totalt 3 liter.


Man kan alltså ha med sig koncentrerad energidryck och sen bara fylla på vatten när det börjar sina. Riktigt fiffigt! Låter idealiskt för mig till gax100, där jag tänker använda Perpetuem i något koncentrerad form och komplettera med vatten. Min tanke var att ha Perpetuem i flaskor, men med Synergy'n skulle jag slippa det.

Jag har beställt hem en Synergy 3.0 samt en HPL-020 för att prova hur de sitter. Priserna är ca 1000 kr för Synergy 3.0 samt ca 600 kr för HPL-020 och jag har beställt dem på Sportkompaniet.

Inga kommentarer: