söndag 12 juli 2009

Testrapport Garmin Forerunner 310XT

Som en av de första i Sverige har jag fått händerna på Garmins nya modell Forerunner 310XT! Hämtade den på Löplabbet Stinsen (tusentals tack till Peter!), i fredags, men pga av andra åtaganden så blev inte premiärturen av förrän i söndags, mer om det sen.

I paketet ligger förutom själva klockan även USB-laddkabel (med klämma), USB-nätadapter samt USB ANT+ stick för den trådlösa överföringen. Just den här konfigurationen är utan Garmins nya mjuka pulsband som tyvärr är försenat, men det gick utmärkt att synka med mitt gamla pulsband.

Installationen är enkel, man laddar ned programvaran från Garmin innan man pluggar in ANT-stickan, sen går man genom en wizard för att ställa in parametrar såsom vikt, längd, kön etc i klockan. Klart! En av de första sakerna jag stängde av var knapp-pipet, som under inställningsprocessen gjorde mig smått vansinnig.




I 310:an kan man konfigurera upp till 4 olika display-sidor mot tre stycken i 305:an. Det finns en löpspecifik display samt tre "allmänna" som alltså gäller för alla sporter. Det finns även lite nya fält i 310:an, bl a annat en pulskurva. Lite kul, men lagom användbar för mig personligen.

Armbandet är lite bredare än på 305:an och har dubbla och rejäla hål. Låset är även det rejält och en extra bra detalj är "tänderna" på insidan av den lilla "gummiringen" som håller änden på armbandet på plats. Jag tyckte det var så irriterande när armbandsänden på 305:an åkte ur i tid och otid.

Smart detalj som håller armbandet på plats

Efter att ha laddat klockan i drygt ett dygn så var det så dags för premiärturen i söndags. Klockan hittade satelliter snabbt och det bar av till Ursvik. Jag hade sett fram emot 310:an så mycket att det blev lite av ett antiklimax när jag väl sprang med den.

Den gör ju samma sak som 305:an, fast lite bättre. Dock gör den ju inte själva löpningen annorlunda. 310:an sitter skönt på armen och displayen aningen mer lättläst än 305:ans. Det är marginellt bättre knappar för att bläddra mellan displayerna och man har lagt in ett "knapplås" som gör att man måste trycka två gånger första gången man vill bläddra, förmodligen bra när man har mycket kläder på sig under höst/vinter och vill undvika oavsiktliga knapptryck.

En mycket uppskattad funktion är vibratorlarmet. Jag har satt min klocka på mellantid varje kilometer och när jag lyssnar på iPod så hör jag inte en signal, men vibratorn går inte att missa.

Väl hemma igen så fördes passet över automatiskt av ANT-programvaran i datorn, men det tog en stund innan jag lyckades lista ut var passet tog vägen. I Training Center tryckte jag på "Ta emot från enhet" och där fanns det plötsligt. I SportTracks har jag lagt till en Forerunner 405:a, eftersom inte 310:an finns som alternativ men de båda använder trådlös överföring så det låg närmast. Jag tryckte på importera och där fanns passet genast. Samma sak i Garmin connect, sajten som ska ersätta den lätt föråldrade Motionbased.

Det som slog mig när jag analyserade passet var att uträkningen av kaloriförbrukningen, som är en sak Garmin har förändrat sedan 305:an, förändrades rejält. Jämfört med ett liknande pass med 305:an så sjönk kaloriförbrukningen med över 20%. Alla kanske inte intresseras av detta, men personligen tycker jag det är bra att veta min förbrukning för att ha lite koll inför de längre loppen.

Så här långt så tycker jag att Garmin har lyckats riktigt bra med "uppdateringen" av 305:an. Hittills har jag inte funnit något som är negativt eller irriterande på annat sätt. Jag har fått lära om lite grand, speciellt vad gäller kommunikationen med datorn, men i övrigt som har det funkat som förväntat.

7 kommentarer:

Leif_A sa...

*fniss* "Dock gör den ju inte själva löpningen annorlunda"

Zebban sa...

Det blir ju lätt att man förväntar sig att allt ska bli så mycket bättre med nya grejer som den här, men när man väl får grejen så upptäcker man att allt är som vanligt = antiklimax!

gullfot sa...

Var. Köper. Jag. Den.

En annan sak - några icke-uppenbara tekniska finesser som tillkommit kanske? Typ mer avancerad pulsregistrering som möjliggör synk mot Firstbeat t.ex. (som både Polar och Suunto klarar)?

Zebban sa...

Ring Löplabbet! Vet dock inte när Garmin får ut fler till butikerna. Du kanske ska ringa till Garmin?

Jag ska forska lite angående Firstbeat. Jag hade inte hört talas om det tidigare faktiskt. Återkommer!

Zebban sa...

Enligt Garmins Knowledge base:
"If a Garmin heart rate monitor is paired with the Forerunner 310XT, the user will receive Firstbeat calories"
Besvarar det din fråga?

Snorkkis sa...

Hörde på RS att de skulle få in 50 ex. i slutet av juni (kanske nåt för Fredrika?). Vad jag förstod ger denna inte så mycket mer än 305:an för en löpare (förutom vibran och längre batteri?), men ska vara en must have för triathleten.

gullfot sa...

"Firstbeat calories", nja, det räcker nog inte. Det är R-R-värden och sånt jag är intresserad av, som Firstbeat kan analysera fram för att mäta träningseffekt, stressnivå, överträningstendenser och optimal träningsnivå m.m. Då krävs mer avancerad pulsmätning än vad Garmin hittils klarat, och det låter inte som de löst det ännu. Synd!

Får fundera lite på saken, om det bara är batteritiden (nog så viktig för ultralöpare...) och vibrationsfunktionen (toppen!) så kanske det inte är värt sålänge gamla 305:an funkar. Vi får se, vi får se :-)