onsdag 30 september 2009

Silva Alpha 6

Ledsen att jag inte uppdaterat bloggen på länge. Det beror inte på att det inte funnits saker att skriva om, utan snarare tidsbrist. Jag lovar att bättra mig!

Inför gax så införskaffades en mängd nya prylar. En av dessa var pannlampan Silva Alpha 6, det nya flaggskeppet i Alpha-serien som även inrymmer Alpha 2 och Alpha 4. Skillnaden är storleken på batteriet och alltså brinntiden.


Vad får man då? Jo, en snajdig väska som påminner om en liten agentväska. Inuti finns hård skumplast som skurits ut för att inrymma lampan och dess tillbehör. Man får lampa, huvudställning, batteri, laddare, förlängningssladd, fäste för hjälm samt cykelfäste.

Första riktiga testet skedde på ett fält utanför Ystad, kvällen före gax. Jag gick ut på en åker och slog på lampan och plötsligt sken solen. Nja, kanske inte riktigt så starkt, men det lyste upp rejält. Mina kamrater som också testade sina lampor tyckte plötsligt att deras lampor var väldigt fjuttiga i jämförelse.

Det finns 4 olika inställningar: stark, medium, svag samt "allmänljus". De första tre har en ljusbild med en starkare stråle framåt och flodljus som lyser upp området framför dig. Vad jag kallar "allmänljus" har ungefär samma styra som medium, men utan den starka strålen rakt fram, vilket jag uppskattade mest. Ett jämnare ljus som passade mig bäst i de flesta situationer.

Eftersom jag fick bryta gax efter bara 63 km så fick jag aldrig chansen att testa lampan i skarpt läge, men förra veckan var det iaf dags.

Höstmörkret kommer ju tidigt på kvällarna nu, så redan kl 19 gav jag mig av till Ursvik (skogsområde i norra Stockholm med flertalet motionsspår, varav ett är elljusbelyst) och det s k Extrem-spåret (UE).
UE är 15 km långt, tidvis ganska tekniskt och relativt kuperat.


Hittade en banprofil över Ursvik Extreme som jag "lånade" (C)team Sparcus

Vägen dit är upplyst, men väl framme vid spåret så hade skymningen övergått till kolmörker, så det var dags att tända lampan. Efter att ha testat de olika lägena så valde jag "allmänljus" och gav mig av. Det var väldigt fuktigt i luften och när jag passerade över fälten låg dimman tät, vilket i kombination med lampans sken närmast förblindade mig. Miljoner små vattedroppar reflekterde ljuset perfekt :)

Väl inne i skogen igen var det bara att trampa på, dock med viss försiktighet. Största utmaningen med att springa med pannlampa är att ljuset faller från samma vinkel som du ser, så man får inga direkt synliga skuggor vid rötter och stenar. Dessutom är ljuset från LED blekare och kallare, vilket adderar till svårigheten att se underlagets beskaffenhet. Själv hade jag problem med rinnande ögon, så jag hade stora problem att se ordentligt i början.

Banprofilen i Ursvik är, som ni ser ovan, ganska kuperad och även om man springer en hel del på motionsstigar så går stora delar även på mindre stigar som kan vara rejält rotiga och steniga, vilket ställer extra höga krav på ljuset.

Huvudställningen är bekväm och jag tänke inte alls på att den fanns där. Batteriet hade jag satt i bak på mitt Perfecta-bälte, vilket inte var helt optimalt. Eftersom batteriet är format nästan som en kub så hoppade det upp och ner. Detta löste jag på senare löpturer med att sätta det på framsidan istället.

 
Första skarpa testet i Ursvik


Summering
Silva Alpha är en fantastiskt bra lampa som ger ett ordentligt ljus för de flesta situationer. Huvudställningen är enkel att ställa in, bekväm att bära och dessutom lätt att tvätta. Lampan väger väldigt lite, så det känns knappt att den sitter där. Det är enkelt att hitta rätt vinkel och det är även enkelt att justera ljusstyrkan. Det enda jag kan anmärka på är formen på batteriet, jag hade nog hellre sett ett plattare format.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tja! Jag vill veta mer om 310xt:n Lika nöjd fortf.? Skriv en till rapport om pulsklockan!!

/jocke