söndag 4 oktober 2009

Garmin Forerunner 310xt: Testrapport 3

På begäran kommer här ännu en testrapport av nya 310xt.

Jag har nu haft den i några månader och hunnit springa ca 700 km. Hittills har den fungerat näst intill perfekt, men åtminstone en barnsjukdom har den drabbats av.

För några veckor sedan så försvann texten från klockan. Det enda man såg var siffrrna, men inga texter någonstans. Eftersom även menyerna var borta så fanns det inga möjligheter att klicka sig runt och leta efter inställningar som skulle kunna hjälpa. Efter lite googlande på problemet, som jag inte var ensam om på något sätt, så insåg jag att enda utvägen var en total reset av klockan. Tur i oturen var att en ny uppdatering hade kommit (v 2.6) som ändå hade nollställt allt, så jag slog två flugor i en smäll. Eftersom jag misstänkte att den svenska språkfilen var del av problemet så valde jag engelska menyer efter uppdateringen.

Bortsett från denna incident så har klockan fungerat i princip klanderfritt. En lunch när jag var på väg ut på ett stilla lunchpass så visade det sig att jag glömt ladda klockan. Den gången låste sig klockan på "stapelvyn" och svarade inte på några som helst knapptryckningar. Jag lät den vara på tills den slocknade av sig självt. Efter uppladdningen så funkade den som vanligt igen.

Veckan innan Uppsala 100 fick jag tag i det nya mjuka pulsbandet, vilket var en välsignelse. Jag har använt mitt gamla pulsband från Forerunner 305, men pga att batteriluckan blivit lite misshandlad vid batteribyten, så har det resulterat i skavsår och senare ärr. Det nya bältet sitter otroligt mycket bättre och rör sig inte en millimeter, till skillnad från det gamla som hasade omkring och ofta ramlade ner på magen, speciellt när jag sprang med ryggsäck som har "bröstband".

Det verkliga eldprovet vad gäller batteriprestanda blir 100 milesloppet TEC i april, jag kanske återkommer efter det med ytterligare rapport.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt, jag vill ha mer rapporter! Klockan kommer nog som en egen "julklapp" i år :)

Lycka till med nästa lopp!!

/Jocke