lördag 26 december 2009

Lungplus Sport

När nu termometern verkar stanna under nollan så uppstår ju ett nytt "problem". När kvicksilvret närmar sig -10º blir löpningen inte lika behaglig, framförallt för lungorna. Vanliga distanspass kan jag köra utan större problem, men intervaller eller tempopass där jag verkligen "flämtar" blir i princip omöjliga. Normalt sett så får jag vad läkaren kallade för köldastma eller ansträngningsastma, dvs hosta efter passet som hänger kvar ett antal timmar.

Det finns ett antal lösningar på detta problem, varav ett är en s k värmeväxlare. En klassiker på marknaden är Lungplus som enkelt uttryckt är ett oval plaströr med kanaler av aluminium.


LungPlus är genialisk


Hur fungerar det?
Aluminiumkanalerna värms upp av utandningsluften samt fångar upp fukt och värmer då upp samt adderar fukt till inandningsluften. Man har den framför tandraden och där sitter den utan att man måste knipa ihop läpparna kring den.


Man får inte vara fåfäng om man ska använda LungPlus, för man ser lite knasig ut.

Funkar det verkligen?
Långt över förväntan! Första testet skedde under ett pass med backintervaller. Termometern visade -2º och det var snömodd. Under uppvärmningen stoppade jag in LungPlus i munnen och märkte direkt vilken skillnad det var att andas. Luften blir verkligen lagom ljummen och fuktig! Valde dock snart att ta ut den och "spara" den till intervallerna.

Under första intervallen bekände LungPlus genast färg. Det kändes inte alls konstigt, obekvämt eller jobbigt att andas genom den. Ansträngningsnivån var mycket hög pga snömodden och andningen rejält ansträngd i slutet intervallen. Att en så enkel tingest kan göra sån skillnad! Den fick sitta kvar under resterande intervaller och nedjoggen hem igen. Väl hemkommen sköljde jag ur den ordentligt och lät den torka. LungPlus kan tvättas i både diskmaskin och tvättmaskin.

Nu återstår att se hur den presterar när det är lite kallare, typ -10º. Återkommer med testrapport.

LungPlus Sport kostar ca 250.- och finns bl a på Löplabbet och Runners Store.

4 kommentarer:

staffan sa...

Zebban:

Har kört den förbi gradantalet -10 utan problem

/S

Anonym sa...

Hej - har också använt den udner -10, fungerar utmärkt. Har dessutom köpt en till min 11-åriga dotter som har lätt astma. Kan nu vara med och springa även i minusgrader.

Jörgen

Tor sa...

Jag har funderat på att köpa en Lungpuls men det ser verkligen inte bekväm ut.

Just nu är jag mer inne på att köpa en Airtrim.

www.airtrim.se

Zebban sa...

@Jörgen & Staffan: Det var ca -8º under långpasset igår och det var riktigt skönt att använda LungPlus då.

@Tor: Det är inte alls obekvämt, men under långa pass, typ över 2 timmar, kan jag tänka mig att det blir det. Såg en kille med AirTrim igår faktiskt, det är nog första gången jag ser.