måndag 4 januari 2010

Halkbekämpning

När snön faller och halkan kommer så blir det plötsligt svårare att få kvalitet i löpningen. För många innebär halkan att löpbandet får bli alternativet om det ska bli nån träning alls. Det finns dock ett flertal lösningar på problemet med halka. Dels finns ett antal olika konstruktioner som man drar över sulan och som har dubbar eller liknande för att öka greppet, dels finns det skor som blivit utrustade med dubbar.

Svenska IceBug har på bara några år blivit marknadsledande vad gäller dubbade löparskor. De stora drakarna Asics, Adidas och Nike har inte lyckas (eller velat?) presentera en vettig dubbad vintersko. Asics har förvisso sin modell Arctic, men de jag har pratat med säger att dubbarna slits ut alldeles för snabbt.

Inför årets vintersäsong kom IceBug sin nya modell HIKO BUGrip som är en lite mer dämpad och följsam sko speciellt utvecklad för vinterlöpning.

Saxat från Icebugs hemsida:
"Vi fortsätter vår strävan mot att utveckla den perfekta skon för vinterlöpning. Hiko har en mjuk och flexibel mellansula med god vridstyvhet och skön stötdämpning. En pronationskil hjälper löpare med pronation mot ett mer neutral steg under övergångsfasen från häl till framfot. Tack vare BUGrip dubbarnas dynamiska funktion och karbidståltopparnas extrema slitstyrka, så kan skon och utan problem används för långa löpturer på asfalt när det bara är fläckvis halt. Även lämpad för terränglöpning."







Jag provade ett par IceBugs inför förra vintersäsongen, men jag tyckte då att de var alldeles för hårda och stela, men HIKO är ett stort steg i riktningen mot en mer normal "löpskokänsla". Man får komma ihåg att det är en ganska grov vintersko, ej att jämföra med en "asfalts-sko" avsedd för sommarhalvåret.

Meshen på HIKO är tät och vattenavvisande, alltså inte vattentät, något som har både för- och nackdelar. Nackdelen är naturligtvis att man kan bli blöt om fötterna, men till fördelarna kan man räkna bl a bättre ventilation (= mindre svettigt) samt lite lägre vikt.

Jag har ett par ganska typiska "Asics-fötter", vilket gör att HIKOs passform inte är 100% optimal. Jag skulle snarare säga runt 90%, vilket får anses gott nog. Jag valde ett par UK12, men skulle nog kunnat ha UK11½ om det hade existerat. Hursomhelst så var UK11 för små, så valet var enkelt. Pga dubben kan man ju tyvärr inte provspringa skorna i butik. Jag brukar normalt gå omkring hemma med nyinköpta skor för att känna efter lit eextra, men även det var ju uteslutet. Lite "grisen i säcken" blir det tyvärr.



Första testet av HIKO blev ett backträningspass. Underlaget var snömodd, vilket HIKO förmodligen hanterar aningen bättre än genomsnittsskon, tack vare det grova mönstret. När asfalten kunde skönjas bet dock HIKO rejält och greppet var näst intill perfekt. Under själva intervallerna fick HIKO jobba hårt för att få ner kraften i marken och det lyckades de bra med. Snömodden gjorde sitt bästa för att göra livet surt för HIKO, men jag får ge dem klart godkänt.


Andra testet blev ett 13 km distanspass som delvis gick på packad snö. Även här gjorde HIKO bra ifrån sig och får klart godkänt. Ännu har jag inte upptäckt några "hot spots", dvs ställen där jag riskerar skoskav eller dylikt.


Tredje testet var ett 28 km långpass som gick på varierande underlag. Eftersom jag tröttnat ganska rejält på att springa i snömodden på oplogade cykelvägar så sökte jag mig till packad snö eller plogade trottoarer. HIKO gjorde min framfart säker och bortsett från några kilometer i skogarna vid Stora Skuggan, där jag vaklde att sätta på mina YakTrax, så fick HIKO sköta fästet och gjorde det med bravur.
Inga "hot spots" uppenbarade sig på detta pass, så jag drar slutsatsen att skorna inte kommer ge mig några större problem framöver.


Summering
HIKO är en kompetent vintersko som tack vare dubben gör framfarten på snö och framförallt is säkrare. Löpkänslan är mycket god för den här typen av sko. Den grova sulan greppar bra på olika underlag och dubbarna biter sig fast ordentligt när tillfälle ges. Jag rekommenderar HIKO till den som vill ha en rejäl vintersko för långa och tuffa pass i skiftande terräng och på olika underlag. Till skillnad mot tidigare modeller så är HIKO väldämpad och fungerar bra även på långa asfaltsturer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Har köpt Hiko och ska springa ett fjällmaraton runt Kebnekaise. Jag funderar på hur vattentät skon är. Man kommer ju bli blöt, och då vill man ju att vattnet ska komma ut också så det inte blir en vattensamling i skon. Vad tror du? /Sanna

Zebban sa...

Hej Sanna.

Den modell jag recenserar här är ganska tung och dränerar dessutom inte jättefort, vilket gör skon ännu tyngre om den blir blöt. Den är som sagt inte vattentät, utan vattenavvisande. Det funkar ok, inte mycket mer.

Jag har sen detta inlägg skrevs köpt ett par Hero som inte bara är lättare, utan ger markant bättre löpkänsla. Dessutom är de bättre på att hålla vätan ute och dränerar bättre.

Stort lycka till!!!